Stippel-Brigade: Effecten pedagogisch gebruik van buitenruimte
Het benutten en toepassen van actuele wetenschappelijke kennis in de dagelijkse JGZ-praktijk is makkelijker gezegd dan gedaan. Wat doe je als JGZ-professional met nieuwe kennis en inzichten? Wat betekent dit op de werkvloer? En hoe praat je hierover met jeugdigen en ouders? De Stippel-Brigade helpt dergelijke vragen te beantwoorden.
De NCJ Stippel-Brigade bestaat uit JGZ-professionals die zich inzetten voor het vertalen van wetenschappelijke kennis naar de praktijk. Het doel van de Stippel-Brigade is om JGZ-professionals meer handvatten te geven voor in de spreekkamer en onderbouwing te bieden bij beleidskeuzes. Dat doen zij door onderzoeksresultaten te duiden. Daarmee bouwen we aan een Evidence Based Practice (EBP) praktijk.
De Stippel-Brigade verzamelt met behulp van diverse bronnen actuele publicaties die relevant zijn voor de spreekkamer van de JGZ en selecteert hieruit de meest opvallende artikelen. Publicaties worden in tweetallen gelezen en beschreven en waar mogelijk worden de onderzoekers betrokken voor een nadere duiding. In periodieke Stippel-sessies wordt de koers voor de komende periode uitgezet en redactie gevoerd over de gereedgekomen producten. Het NCJ organiseert en faciliteert de Stippel-sessies. Ook organiseert het NCJ periodiek een nieuwe geaccrediteerde opleidingsronde in samenwerking met dr Willy-Anne van Stiphout van STIP (Stiphout Toepassing In Praktijk).
Een lid van de Stippel-Brigade voelt zich ambassadeur van de academisering van zijn of haar vak en daarmee ook van de Evidence Based Practice. Brigade-leden hebben niet persé zelf onderzoek gedaan, maar zijn wel kritisch en analytisch ingesteld en houden ervan om wetenschappelijke teksten uit te pluizen. Daarnaast vinden ze het leuk om aan collega’s uit te leggen wat we in de praktijk kunnen met nieuw wetenschappelijk inzicht. Interesse om ook Brigade-lid te worden? Neem contact op met Merian Bouwmeester.
"*" geeft vereiste velden aan