Onderwerp

Waardengedreven vakmanschap

Waardengedreven vakmanschap is essentieel voor vitale, betrokken en bevlogen medewerkers, een sterke en flexibele uitvoeringspraktijk en draagt bij aan een stevige positionering van jeugdgezondheid in het medische en sociale domein.

Theatermonoloog: ‘Van resultaatgericht naar waardengedreven’

De afgelopen decennia hebben meerdere ontwikkelingen ertoe bijgedragen dat we het waardengedreven vakmanschap een beetje zijn kwijtgeraakt. De huidige nadruk op snelle oplossingen, kwantitatieve doelen en competentiegericht opleiden laat steeds minder ruimte voor toewijding, verdieping en reflectie. Het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid (NCJ) is samen met verschillende jeugdprofessionals in gesprek gegaan over wat ze nodig hebben om (nog) beter te kunnen ‘werken vanuit de bedoeling’, zodat ze durven te doen wat zij vinden dat nodig is voor het kind. Zo is er een theatermonoloog ontwikkeld met herkenbare verhalen voor iedereen die werkt met jeugdigen en hun ouders. De verschillende delen van de theatermonoloog zijn vrij beschikbaar. Wens je meer intensieve begeleiding en uitleg zodat je er het maximale uithaalt, bekijk dan eens onze incompany workshop.

 

Waarom Waardengedreven vakmanschap?

Waardengedreven vakmanschap zorgt voor tevreden, betrokken en bevlogen professionals die in hun kracht staan. Dit zorgt voor meer energie en betere resultaten op de werkvloer. Waardengedreven vakmanschap is een voorwaarde voor de beste zorg aan jeugdigen en hun ouders/verzorgers.

‘'When values are weak, rules are not sufficient. When values are strong, rules are not necessary.’' – Dr. Donald Berwick

Aanleiding

De afgelopen decennia hebben meerdere ontwikkelingen ertoe bijgedragen dat we het waardengedreven vakmanschap een beetje zijn kwijtgeraakt. Allereerst de ontwikkeling van de vele regels, protocollen, richtlijnen en procedures. Ze zijn bedoeld om de efficiëntie en kwaliteit van zorg te verhogen en om risico’s zo veel mogelijk te vermijden. Maar als ze worden gebruikt om te beheersen en te controleren, wordt het volgen ervan de norm. Starheid in de uitvoer, bureaucratie, een afvinkcultuur en defensief handelen liggen dan op de loer. Het systeem wordt dan niet (meer) als ondersteunend ervaren. Er lijkt weinig ruimte om naar eigen vakkundig inzicht te kunnen handelen. Dit alles leidt tot verlies van beroepstrots en daarmee verlies van motivatie en energie. Ook de huidige nadruk op snelle oplossingen, kwantitatieve doelen en competentiegericht opleiden laat steeds minder ruimte voor toewijding, verdieping en reflectie.

Sterke en flexibele uitvoeringspraktijk

Hoe kun je als jeugdprofessional (meer) eigen ruimte creëren voor het nemen van verantwoordelijkheid en beslissingen? Hoe zorg je voor waardengedreven vakmensen die in complexe situaties op hun eigen oordeel durven vertrouwen? Het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid (NCJ) is samen met verschillende jeugdprofessionals in gesprek gegaan over wat ze nodig hebben om (nog) beter te kunnen ‘werken vanuit de bedoeling’ en te kunnen opstaan als pleitbezorger van het kind. Zodat ze durven te doen wat zij vinden dat nodig is. In het belang van dat kind.

In verbinding met elkaar

Acteur en auteur Kees van Loenen beeldt in de theatermonoloog verhalen uit die herkenbaar zijn voor professionals. De theatermonoloog is bedoeld voor iedereen die werkt met jeugdigen en hun ouders. De kijker ervaart en voelt wat niet altijd hardop wordt uitgesproken. Vanuit die (h)erkenning ga je in gesprek met elkaar. Over je vak, je drijfveren en je motivatie. En je kunt op zoek gaan naar verbinding. Met jezelf én met je vakgenoten. Samen kijk je naar hoe je van vooral regelgedreven werken naar meer waardengedreven werken kan gaan. Want alleen samen kunnen we het verschil maken en impact genereren. Het NCJ heeft 4 niveaus van ‘in verbinding zijn’ gedefinieerd. Lees hier meer over die 4 niveaus.

Instructies theatermonoloog

“Kees geeft ons een ander perspectief op ons denken en doen, doordat hij niet uit de beroepsgroep komt. Daardoor leer je anders te kijken naar je eigen beroep en vakmanschap. Het haalt je uit je eigen stramien.”

Theatermonoloog in 5 delen

Na bijna 5 jaar live en online vanuit het NCJ inspiratiebijeenkomsten te hebben georganiseerd, maken we de theatermonoloog nu voor iedereen toegankelijk. We hebben gemerkt dat de theatermonoloog inspirerend en steunend kan zijn voor de professionals die werken met jeugdigen en hun ouders/opvoeders. We hebben gezien dat kennis en vaardigheden vaak in overvloed aanwezig zijn bij professionals, maar de tijd om samen het gesprek aan te gaan over je vak of wat je drijft is er amper. Terwijl het in tijden van onrust en schaarste juist zo belangrijk is hiervoor de tijd te nemen. Het gesprek aangaan over je eigen waarden en de waarden van de ander, de beroepsgroep/organisatie en de maatschappelijke waarden geeft inzicht, zorgt voor een gezamenlijk fundament, voor verbinding en laat je weer de passie voelen voor je vak. Even een moment van bezinning en reflectie. We hopen dat de theatermonoloog ook ondersteunend is voor jouw/jullie professionele handelen!

De theatermonoloog in 5 delen (incl. video's)

  • Inleiding

    A. Inleiding

    Deel A van de theatermonoloog, met stoel, vind je hier.

    Deel A van de theatermonoloog, zonder stoel, vind je hier.

    In dit eerste deel maak je kennis met de auteur en acteur Kees van Loenen. Hij neemt je mee in de de totstandkoming van de theatermonoloog, zijn ontmoeting met een NCJ-collega en vertelt zijn belangrijkste drijfveer in het leven.

    Voorbeeldvragen om te stellen:

    → Kees staat op een stoel en spreekt ons toe. Wat is jouw waarde van waaruit je werkt? Wat zou jij wel willen schreeuwen naar jouw collega’s/organisatie?

    → De balans werkplezier-werkdruk wordt besproken. Hoeveel procent ‘fluit’ en ‘klaag’ jij? Welke percentages vind je acceptabel? Wat kun je doen om meer te ‘fluiten’?

    → De noodzaak van waardengedreven werken wordt voor het voetlicht gebracht in een context waar protocollen en richtlijnen (die zeker ook van belang zijn!) soms de boventoon voeren. Hoe ervaar jij die ondersteuning of sturing vanuit protocollen en richtlijnen?

  • Anekdotes

    B. Anekdotes

    Deel B van de theatermonoloog, met stoel, vind je hier.

    Deel B van de theatermonoloog, zonder stoel, vind je hier.

    In dit deel vertelt Kees twee persoonlijke anekdotes, waarin hij zelf heeft kennisgemaakt met professionals die werken vanuit passie en waarden. Ook weer een stoelmoment waarin hij deze professionals toe schreeuwt het bijltje er niet bij neer te gooien.

    Voorbeeldvragen om te stellen:

    → Hoe kan het werken vanuit waarden jou helpen bij je professionele afweging, bijvoorbeeld bij het LPK?

    → Hoe sluit jij aan bij ouders?

    → Hoe voelt het voor jou om een compliment te krijgen?

  • Zo werkt dat

    C. Zo werkt dat

    Deel C van de theatermonoloog vind je hier.

    Dit is een tussenstuk, waarin Kees laat zien hoe procedures, protocollen en richtlijnen soms letterlijk kunnen vertragen, je uit je werk halen. En hij vergelijkt het schrijven van een script met het schrijven van protocollen en richtlijnen.

    Voorbeeldvraag om te stellen:

    → Welke invloed heb jij/ zou je willen hebben op datgene wat staat voorgeschreven?

  • Dialoog

    D. Dialoog

    Deel D van de theatermonoloog vind je hier.

    Kees beeldt in dit deel 2 collega’s uit die in gesprek gaan met elkaar. De ene collega is een gevoelsmens, de ander een verstandsmens. Verschillende perspectieven worden getoond. In dit deel wordt ook duidelijk waarom de theatermonoloog ‘Stamina’ heet.

    Voorbeeldvraag om te stellen:

    → Vanuit welk perspectief denk en handel jij in jouw werk? Geef een toelichting.

  • Het kind

    E. Het kind

    Deel E van de theatermonoloog vind je hier.

    Als jeugdprofessional ben je pleitbezorger van het kind. Kees verwoordt in dit deel het perspectief van het kind. Hij laat je nadenken in hoeverre je deze positie echt kent en/of meeneemt in je handelen.

    Voorbeeldvragen om te stellen:

    → In hoeverre voel jij je pleitbezorger van het kind?

    → Hoe laat jij in jouw handelen zien dat je pleitbezorger bent van het kind?

Nieuw: vervolgtraining ‘Waardengedreven vakmanschap’

Het NCJ ontwikkelde samen met Wilde Kastanje een vervolg op de workshop ‘Waardengedreven vakmanschap’. Hoe ziet waardengedreven werken eruit in de dagelijkse praktijk? Hoe gebruik je waardengedreven werken in jouw gesprekken met ‘de ander’? Tijdens deze training leer je met de ‘IK JIJ WIJ werkmethode’ te komen tot gesprekken waarin zowel jouw waarden als die van de ander vertegenwoordigd zijn. Bekijk hier meer informatie en meld je aan.

De theatermonoloog van 'Waardengedreven vakmanschap' wordt ook behandeld in onze incompany workshop.

Meer weten?

Yvonne Vanneste

onderzoeker, adviseur

Lees meer over Yvonne Vanneste

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Welkom op onze nieuwe website!

Heb je een gebruikersaccount? Dan ontvang je van ons een mail om je account opnieuw te activeren.