SPARK-methode

De SPARK-methode staat voor Signaleren van Problemen en Analyseren van het Risico bij opvoeden en opgroeien van Kinderen. De interventie creëert zorg op maat met behulp van een gevalideerd instrument.

Implementatie

De ontwikkelaars van de SPARK-methode hechten grote waarde aan de inzet van de SPARK-methode zoals bedoeld. Dit is een garantie voor het bereiken van dezelfde resultaten die de onderzoeken ons hebben laten zien. Daarom is het een voorwaarde dat je de training volgt voor het inzetten van de SPARK-methode.

De kosten van de train-de-trainer cursus zijn op aanvraag. Hierbij is het mogelijk om met meerdere organisaties tegelijkertijd deze training te volgen, rekening houdend met een groepsgrootte van maximaal twaalf deelnemers en zodoende de kosten te delen.

Er is ook een interventie-specifieke variant van de training beschikbaar. Hierbij wordt een team getraind zonder train-de-trainer aanpak.

Uitvoering in de praktijk start direct tijdens de training. Zo wordt na de eerste trainingsdag van de deelnemers verwacht dat ze één tot drie contacten uitvoeren met de SPARK- methode. Dit bouwen we gedurende de training verder op.

Neem contact op via sparkmethode@ncj.nl voor de mogelijkheden.

Trainingstraject

Iedere jeugdverpleegkundige, jeugdarts, organisatie of professional die werkt met jonge kinderen en (aanstaande) ouders, kan eenvoudig met de SPARK-methode aan de slag. Het trainingstraject heeft twee vormen: een SPARK-‘train-de-trainers’ cursus en een specifieke SPARK-training.

De ’train-de-trainers’-opzet bestaat uit drie onderdelen:

  1. Zelf werken met SPARK
  2. Kennis en materialen voor het opleiden en begeleiden van collega’s
  3. Coaching op uitvoering SPARK en opleiden/begeleiden

Neem contact op via sparkmethode@ncj.nl voor de mogelijkheden.

Leerdoelen

Het opdoen van ervaring met de SPARK-methode is een essentieel onderdeel van de SPARK training. Met het afronden van de specifieke SPARK training heeft/kan de jeugdverpleegkundige:

  1.  Inzicht in de doelstelling en werkwijze van de SPARK-methode
  2. Met de SPARK-methode werken in de praktijk

Met het afronden van de train-de-trainer training heeft/kan de jeugdverpleegkundige daarop aanvullend:

  1. Inzicht in principes van didactische vaardigheden en oplossingsgericht werken.
  2. Collega’s opleiden voor en begeleiden in het werken met de SPARK-methode.

De training is in eigen groepen van zes tot twaalf deelnemers. De training heeft bijeenkomsten en e-learning modules. Voor vragen of ondersteuning nemen de cursisten tijdens de trainingsperiode contact op met de trainers. Voorafgaand aan de SPARK training zal accreditatie worden aangevraagd.

De ervaring leert dat de SPARK18 het eerste eigen gemaakt wordt. Bij de voorbespreking van de training wordt overlegd welke SPARK het best passend is om te starten. Omdat elke SPARK dezelfde aanpak en structuur heeft is voor de introductie van andere SPARK’s een extra dagdeel bij de training voldoende.

Ook aan de slag met SPARK?

Opbouw specifieke SPARK-training

Voorafgaand: E-learning doornemen

Startbijeenkomst: 

  • Aanleiding
  • SPARK voorstellen
  • SPARK formulieren
  • Vervolgafspraken

Tussendoor: (E-learning) en handleiding doornemen + 1 – 3 contactmomenten met SPARK in de praktijk uitvoeren

Terugkombijeenkomst: 

  • Coachen op eerste SPARK ervaringen

Tussendoor: Doorgaan met werken met de SPARK in de praktijk

Terugkombijeenkomst: 

  • Coachen op SPARK’s
  • Aanzet richting borging

Aanvullend:

  • Introductie andere SPARK’s

Tussendoor: Doorgaan met werken met de SPARK’s in de praktijk

Slotbijeenkomst: 

  • Terugkijken naar implementatie
  • Borging goed gebruik

Meer weten?

Ingrid Staal

onderzoeker, adviseur

Lees meer over Ingrid Staal

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Welkom op onze nieuwe website!

Heb je een gebruikersaccount? Dan ontvang je van ons een mail om je account opnieuw te activeren.