Implementatie
Het NCJ ondersteunt SamenStarten-organisaties bij de implementatie en borging van het programma. Hierbij wordt samengewerkt met AIT. Om SamenStarten goed te kunnen integreren in het werkproces is een uitgebreid implementatie- en borgingsysteem opgesteld. Tijdens de implementatiefase wordt de basis voor kwaliteit en het werken met SamenStarten gelegd.
Landelijk beheer door het NCJ
Vanaf 1 november 2024 verdwijnt SamenStarten uit de Databank Effectieve Interventies. NCJ stopt met het landelijk beheer en ondersteuning van de interventie per 2025.
Het NCJ is verantwoordelijk voor de doorontwikkeling, kwaliteitsborging, programma-integriteit en communicatie over SamenStarten. Het NCJ sluit met de organisaties die SamenStarten uitvoeren een overeenkomst af. Aangesloten organisaties hebben toegang tot producten, diensten en activiteiten van het NCJ om SamenStarten optimaal uit te voeren te implementeren:
- Een website en een besloten online omgeving met extra informatie en materialen ten behoeve van een stevige implementatie en uitvoering.
- Actuele informatie over SamenStarten.
- Bijeenkomsten voor SamenStarten-betrokkenen, zoals de coördinatoren en managers.
- Inventarisatie van de behoefte aan (door)ontwikkeling van SamenStarten.
- Verkenning van kansen om JGZ-interventies te versterken en te verbinden.
- Accreditatie voor de basistraining SamenStarten.
- Hulpmiddelen voor de registratie.
- Ondersteuning bij de implementatie en uitvoering (vraagbaakfunctie).
Bekijk hier welke organisaties op dit moment met SamenStarten werken.