Nieuws 24 maart 2025

Vragen over belastbaarheid van ziekgemelde jeugdigen

De jeugdgezondheidszorg (JGZ) heeft een belangrijke rol bij de ziekteverzuimbegeleiding van jeugdigen. In de praktijk krijgen JGZ-professionals regelmatig vragen vanuit onderwijsprofessionals of leerplicht over de belastbaarheid van jeugdigen, zoals “Kan deze jeugdige naar school?” of “Stel de belastbaarheid van deze jeugdige vast in verband met te hoog verzuim”. Dit document is opgesteld om de rol van de JGZ bij de inschatting van belastbaarheid van ziekgemelde jeugdigen helder te maken.

Belastbaarheid

Belastbaarheid is een beschrijving van de mogelijkheden van de jeugdige om deel te nemen aan het onderwijs. JGZ-professionals die betrokken zijn bij de scholen geven advies over de belastbaarheid. Dit is onderdeel van een “adviesplan” dat wordt opgesteld in samenspraak met de jeugdige en/of de ouder(s). Het is geen medische/belastbaarheidsverklaring en wordt niet uitgedrukt in een percentage. Elke vraag over belastbaarheid wordt beantwoord met een advies dat de dialoog op school over een (gewenst) vervolg ondersteunt.

Inhoud van het document

Dit document is opgesteld om de rol van de JGZ bij inschatting van belastbaarheid bij ziekgemelde jeugdigen helder te maken. Allereerst wordt het belang van een goede samenwerking met alle partners die hierbij betrokken zijn beschreven. Daarna komt de definitie van belastbaarheid aan bod en wordt besproken hoe een advies over belastbaarheid onderdeel is van het adviesplan dat de JGZ-professional opstelt. Vervolgens worden de 4 basisprincipes van het adviesplan toegelicht én worden praktische handvatten gegeven hoe de JGZ-professional een adviesplan kan opstellen.

MAZL

Dit document helpt om de verwachtingen ten aanzien van de JGZ bij vragen over belastbaarheid op school uit te spreken en daarover afspraken te kunnen maken. De gemeenschappelijke doelen kunnen de onderlinge samenwerking daarbij bevorderen. Er liggen parallellen met de praktijk van de interventie MAZL (Meer Aandacht voor Ziekgemelde Leerlingen). De uitgangspunten van MAZL zijn in dit document terug te herkennen.

Dit document is gemaakt door AJN Jeugdartsen Nederland en het NCJ. 

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Welkom op onze nieuwe website!

Heb je een gebruikersaccount? Dan ontvang je van ons een mail om je account opnieuw te activeren.