Visusinstructeurs omarmen 20-20-2 leefstijlregel
Tijdens een bijeenkomst bij het NCJ wisselden de visusinstructeurs uit hoe ze met behulp van de 20-20-2 leefstijlregel het groeiende probleem van bijziendheid bij kinderen kunnen aanpakken.
Nieuws 20 december 2016
Door nieuwe technologische middelen kunnen we beter communiceren en samenwerking met partners binnen en buiten de sector versterken. Bovendien stelt het ouders, kinderen en jongeren in staat meer regie te voeren op hun eigen gezondheid en welzijn. In 2017 willen we tot een sectorbrede Techagenda komen voor de JGZ voor het komende decennium. De agenda geeft richting aan een selecte verzameling van thema’s en/of werkgebieden waarop de JGZ innoveert.
In het laatste kwartaal van 2016 is het NCJ gestart met een rondje langs managers, innovatoren en samenwerkingspartners om te inventariseren hoe men tegenover een sectorbrede Techagenda aankijkt. De meningen blijken verdeeld maar over één ding is iedereen het eens: je wilt digitale innovaties veel meer voor de hele sector ontwikkelen, in plaats van alleen voor jouw eigen (groep van) JGZ-organisatie(s). In de huidige situatie maakt het DD JGZ dat lastig, doordat verschillende organisaties met verschillende DD JGZ’s werken. Het NCJ gaat dan ook aan de slag met een Techagenda die mogelijkheden biedt voor alle JGZ-organisaties. Ongeacht het DD JGZ dat gebruikt wordt. Zodat de Techagenda de héle sector kan versterken. Doet iedereen mee?
Paula Zwijgers gaat vanuit het NCJ aan de slag met de Technologie agenda. Voor vragen en meer informatie kun je bij haar terecht.
Tijdens een bijeenkomst bij het NCJ wisselden de visusinstructeurs uit hoe ze met behulp van de 20-20-2 leefstijlregel het groeiende probleem van bijziendheid bij kinderen kunnen aanpakken.
Per 1 mei 2024 is het bestuursmodel gewijzigd naar een raad-van-toezicht-model met vijf leden. NCJ-directeur Igor Ivakic is vanaf dit moment directeur-bestuurder van het NCJ.
Omvangrijk ziekteverzuim hangt nauw samen met zowel verminderde gezondheid als slechtere leerprestaties. Het onderzoek (regio Amersfoort) evalueerde de implementatie van de interventie MAZL in het primair onderwijs.