Stippel-Brigade: Effecten pedagogisch gebruik van buitenruimte
In dit onderzoek is gekeken naar het effect van het verbeteren van het pedagogisch gebruik van de buitenruimte op stress, welzijn en speelgedrag van kinderen op kinderdagverblijven.
NCJ publicatie 13 december 2024
Bekijk de brochure met praktische handvatten over het herkennen van ontwikkelingsvoorsprong en het gesprek met ouders hierover.
Download publicatieBij toepassing van het Van Wiechen Continu kunnen kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong eerder in beeld komen bij de jeugdgezondheidszorg. Nieuwe inzichten tonen aan dat sommige van deze kinderen extra aandacht en begeleiding nodig hebben om goed tot hun recht te komen. JGZ-professionals hebben aangegeven behoefte te hebben aan praktische handvatten om een ontwikkelingsvoorsprong te herkennen, hierover met ouders in gesprek te gaan en hen gericht advies te geven. Om hen hierbij te ondersteunen, hebben we een brochure ontwikkeld.
"*" geeft vereiste velden aan
In dit onderzoek is gekeken naar het effect van het verbeteren van het pedagogisch gebruik van de buitenruimte op stress, welzijn en speelgedrag van kinderen op kinderdagverblijven.
Studenten van de opleiding Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Leiden hebben in opdracht van het NCJ onderzoek gedaan naar wat leerlingen en ouders belangrijk vinden in het contact met school wanneer de leerling wordt ziekgemeld. Wij vatten de inzichten samen. Bekijk de factsheet!
Uit dit artikel van de Stippel-Brigade blijkt dat het volhouden van het eliminatiedieet lastiger is dan het gezonde dieet, en dat het gezonde dieet effectiever is in het verminderen van ADHD-symptomen op langere termijn.