In 2019 publiceerden het NCJ en de Universiteit van Maastricht het literatuuronderzoek
‘Stress bij kinderen: hoe houden we het gezond?’. De uitkomsten van het literatuuronderzoek laten ons zien dat gezondheidsproblemen (op latere leeftijd) een effect kunnen zijn van chronische stress in de kindertijd.
Gelukkig zijn er veel aangrijpingspunten voor preventie en onderzoek. Naast het bevorderen van gehechtheid bij het kind, kunnen we Early Life Stress aanpakken en voorkomen door de stressor zelf aan te pakken of een sensitieve leefomgeving te creëren. Wil jij je kennis over Early Life Stress vergroten en werken aan een gezamenlijke effectieve aanpak? Volg de workshop ‘Early Life Stress’.
Waarom deze incompany workshop?
Early Life Stress bij kinderen kan op latere leeftijd zorgen voor serieuze problemen, zoals burn-out, overgewicht, depressie, verslaving en hart- en vaatziekten. Naast individueel leed heeft dit maatschappelijk ook veel impact.
Positieve stress moet je niet willen voorkomen. Een stressreactie maakt je klaar om goed te kunnen reageren op de uitdaging of bedreiging. Hanteerbare stress, bijvoorbeeld als je een presentatie moet geven, helpt om alert en gefocust zijn. Chronische stress moet echter voorkomen worden, omdat chronische stress schadelijk is voor onze gezondheid. Een goede basis in de jeugd is nodig voor gezonde volwassenen en een gezonde maatschappij.
Tijdens deze workshop leren jullie:
- beschrijven wat Early Life Stress is
- de verschillende soorten stress te benoemen
- wat het allostatische belastingsmodel is
- welke factoren stress(beleving) beïnvloeden
- hoe je de essentie van Early Life Stress kunt uitdragen naar anderen (ouders, organisaties, partners)
Opzet en werkwijze
In deze workshop wordt de theorie na aanleiding van het literatuuronderzoek ‘Stress bij kinderen: hoe houden we het gezond?’ op interactieve wijze gedeeld. Praktijkvragen en verdiepende vragen worden interactief beantwoord. Deelnemers worden ter afronding uitgenodigd in vijf zinnen de essentie van Early Life Stress in eigen woorden te benoemen middels een ’thuisblijvers’ pitch.
Voor wie?
Voor organisaties met JGZ-professionals, inclusief managers/beleidsmedewerkers. Welkom zijn ook jullie regionale samenwerkingspartners.