Sinds passend onderwijs in 2014 werd ingevoerd bleef het lastig om oplossingen te vinden voor schoolproblemen die zich op het snijvlak van onderwijs en zorg bevinden. Minister Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media) en minister De Jonge (VWS) werkten samen aan oplossingen en schreven hierover een brief aan de Tweede Kamer. In de brief wordt beschreven hoe zij de combinatie van zorg en onderwijs beter willen regelen voor kinderen met een (grote) ondersteuningsbehoefte als gevolg van cognitieve beperkingen, medische of psychische problemen, lichamelijke beperkingen of beperkte sociaal emotionele ontwikkeling.
Wie betaalt de zorg die in het onderwijs nodig is voor kinderen? Of wie betaalt het onderwijs als een kind (tijdelijk) in zorg is? Het zijn moeilijke kwesties waar nog steeds geen goede sluitende oplossingen voor zijn. De verschillende wetgevingen, het feit dat er geld van de een ingezet wordt bij de ander, de vraag hoe de verantwoording plaats moet vinden: het levert tot nu toe meer vragen op dan antwoorden. Kinderen en ouders dreigen daarvan de dupe te worden, omdat het vaak afhangt van afspraken over de financiering voordat een goed hulpaanbod kan doorgaan.
Met de kamerbrief hebben de beide ministeries een aantal stappen gezet die vooruitgang betekenen. Zo hoeft er niet ingewikkeld verantwoord te worden, als er vooraf maar een goed plan van aanpak is voor een kind. Daarnaast moet bij zorgbudgetten meteen duidelijk zijn welk deel voor inzet in onderwijs bestemd is. Het gedoe met regels, financiën en aanvragen, waar ouders vaak in terecht kwamen, moet ook afgelopen zijn. Het is aan de organisaties van zorg en onderwijs om hier afspraken over te maken.
Lees de kamerbrief over onderwijs en zorg >
Er blijven uiteraard ook nog vragen over. Hoewel zaken voor met name kinderen met ernstige beperkingen duidelijk beter geregeld kunnen gaan worden is dat voor kinderen in het reguliere onderwijs die chronische beperkingen hebben nog niet duidelijk. Kunnen zij er ook op rekenen dat de school een plicht tot regelen heeft of zijn zij hier zelf nog voor verantwoordelijk?
Voor het NCJ ligt er een mooie taak in het afstemmen met andere partijen. We kunnen daarbij de waardevolle samenwerking met de JGZ inbrengen. Passend onderwijs, zeker in zorgintensieve situaties, is niet door een individuele partij te organiseren. De ondersteuning van de JGZ kan daarbij van belang zijn.
Bekijk ook:
Bron: Rijksoverheid.