Op 16 november vond de eerste Kennissessie van het JGZ Wetenschapsatelier plaats onder de titel ‘EBP en de weg van het onderzoeksidee’. Na een korte introductie op de EBP Mindset gaven Matthea van Leeuwe en Vicky Verschoor van ZonMW een rondleiding langs de route die een onderzoeksvraag uit de praktijk aflegt vanaf het opzetten van een call tot aan het verspreiden van de onderzoeksresultaten. De deelnemers gingen vervolgens met elkaar in gesprek. Ze waardeerden deze kennissessie met een 8.
Dit voorjaar is het NCJ in het kader van de onderzoeksagenda gestart met een nieuw initiatief: het JGZ Wetenschapsatelier, partner in succesvol onderzoek. Het JGZ Wetenschapsatelier is een landelijke denktank van JGZ-professionals met affiniteit met de wetenschap. Vele JGZ-professionals uit alle regio’s van ons land hebben zich inmiddels aangesloten. Zij staan klaar om met onderzoekers mee te denken gedurende het gehele onderzoekstraject: bij de start om het design te optimaliseren, na de dataverzameling om bij te dragen aan een door de praktijk gevoede interpretatie van de resultaten en bij de afronding om met een bruikbaar handelingsperspectief de implementatie te bevorderen.
Eerste atelier-sessies ingekocht
En dat is maar goed ook, want inmiddels zijn meerdere JGZ Wetenschapsateliersessies ‘besteld’, onder andere bij het onderzoeksproject Zorg op afstand in de jeugdgezondheidszorg: ontwikkelingsonderzoek via beeldbellen. Het onderzoek loopt vanaf januari 2022 tot medio 2023 en heeft als doel bij te dragen aan de kwaliteit van face-to-face vervangende zorg op afstand in de JGZ. Het JGZ Wetenschapsatelier zal in alle fases met dit onderzoek meelopen.
JGZ Wetenschapskompanen toegerust
Om de leden van het JGZ Wetenschapsatelier, onze JGZ Wetenschapskompanen, goed toe te rusten voor hun taak biedt het NCJ hen een paar keer per jaar een Kennissessie aan waarin ze nieuwe inzichten, inspiratie en tools aangereikt krijgen om zo tijdens de ateliersessies optimaal met onderzoekers te kunnen meedenken en hen te adviseren. De Kennissessies komen in de vorm van een webinar beschikbaar voor JGZ Wetenschapskompanen. De eerste kennissessie gaf inzicht in het proces van een onderzoeksvraag uit de praktijk tot uitvoering van een door ZonMW gesubsidieerd onderzoek en verspreiding van de onderzoeksresultaten. Bij elke stap werd duidelijk hoe de JGZ-professional zou kunnen bijdragen. Bovendien werd stilgestaan bij het belang van de Evidence Based Practice mindset. Vervolgens gingen de deelnemers met elkaar in gesprek, waarbij al snel mooie ideeën werden gedeeld. Hieronder volgen er een paar.
“Iedereen kan bijdragen aan het professionaliseren van ons vakgebied door een EBP-mindset. Je kunt talent aantrekken en behouden door de EBP-mindset meer te omarmen.”
Kennis naar de praktijk brengen
De JGZ moet de keuze maken om praktijk en kwaliteit als vanzelfsprekend te koppelen aan onderzoek, zo vinden de JGZ Wetenschapskompanen. Door deze mindset wordt ruimte gecreëerd binnen een organisatie om collega’s met wetenschappelijke vragen te ondersteunen, kennis te nemen van nieuwe onderzoeksresultaten en gezamenlijk de vertaalslag te maken naar handelen.
“Het verbinden van onderzoek aan je uitvoeringspraktijk maakt je werk zoveel leuker en interessanter! En de kansen zijn legio. Hoe gaan we dit zo goed mogelijk met elkaar doen?”
Lidmaatschap van de Stippel-Brigade en het JGZ Wetenschapsatelier kunnen hierbij helpend zijn. ZonMw en het NCJ zetten zich in voor het zo laagdrempelig mogelijk beschikbaar stellen van publicaties en het verspreiden van onderzoeksresultaten, onder andere door het presenteren van onderzoeksresultaten tijdens bijeenkomsten als JGZLive!, het organiseren van powercolleges en natuurlijk via de Stippel-Brigade. Ook worden steeds vaker de resultaten van meerdere onderzoeksprojecten samengebracht in een tool voor professionals (zie de JGZ-kenniswaaier Versterk je vakmanschap en de reflectietool Jongeren in de JGZ).
Nieuwe kennis toepassen
Om binnen je organisatie verandering te realiseren als nieuwe onderzoeksresultaten daarom vragen is het helpend wanneer behalve de onderzoeksresultaten ook aanvullende informatie beschikbaar komt; informatie die het management in staat stelt een keuze te kunnen en durven maken met betrekking tot het handelen naar nieuwe resultaten. Denk hierbij aan kosten en opbrengsten van de vernieuwde manier van werken maar ook aan inzicht in de speelruimte binnen richtlijnen en inspectienormen. Er werd gesuggereerd dat een gerenommeerd landelijk instituut hierbij een rol kan spelen. Het NCJ neemt deze suggestie mee.
“Ik heb vandaag geleerd dat kleine stapjes nu al mogelijk zijn om meer onderzoeksminded te zijn als professional en organisatie.”
Tot besluit van de middag vertelden de deelnemers hoe ze de input van deze middag zelf meenemen in hun werk. Twee van hen delen dit met je in onderstaand filmpje.
Enthousiast geworden?
Ben jij diep van binnen ook een JGZ Wetenschapskompaan? We verwelkomen je nog steeds graag in ons midden. Via dit formulier kun je je aanmelden om deel te kunnen nemen aan het JGZ Wetenschapsatelier én de kennissessies. Bovendien kun je dan het webinar van de eerste Kennissessie terugkijken!