Visusinstructeurs omarmen 20-20-2 leefstijlregel
Tijdens een bijeenkomst bij het NCJ wisselden de visusinstructeurs uit hoe ze met behulp van de 20-20-2 leefstijlregel het groeiende probleem van bijziendheid bij kinderen kunnen aanpakken.
Nieuws 30 april 2019
Op 1 juni 2019 is de internationale dag van de ouders en in de eerste week van juni vindt de tweede Week van de Ouder plaats. In de afgelopen maanden verscheen in drie delen een artikelenreeks in OJ-Actueel. OJ-Actueel richt zich op professionals werkzaam in het onderwijs, het jeugdveld en bij gemeenten en komt eens per maand uit.
In februari, maart en april 2019 schreef NCJ-adviseur Mark Weghorst een artikelenreeks met de titel: “Ouders hebben altijd gelijk”. In drie artikelen komen de ouderschapstheorie, het buffer denken en de oudergerichte organisatie aan bod. De artikelen zijn, in het kader van de Week van de Ouder, nu ook los van de OJ-Actueel te lezen.
Centraal in de artikelen staat de aanname dat het zinvol is voor de professionele praktijk om uit te gaan van het gelijk van de ouders. Dat maakt namelijk dat de professional zich moet gaan verdiepen in het perspectief van de ouder. Het voorkomt dat er door professionals iets wordt bedacht dat door ouders niet wordt ondersteund. De positie van ouders is in de samenwerking een bijzondere. De coöperatie van ouders is noodzakelijk om tot effect te komen.
Mark Weghorst zit in de redactie van OJ-Actueel en schrijft regelmatig artikelen over interessante onderwerpen. Heb je interessante onderwerpen of projecten die voor plaatsing in aanmerking zouden kunnen komen? Laat het Mark weten
Tijdens een bijeenkomst bij het NCJ wisselden de visusinstructeurs uit hoe ze met behulp van de 20-20-2 leefstijlregel het groeiende probleem van bijziendheid bij kinderen kunnen aanpakken.
Per 1 mei 2024 is het bestuursmodel gewijzigd naar een raad-van-toezicht-model met vijf leden. NCJ-directeur Igor Ivakic is vanaf dit moment directeur-bestuurder van het NCJ.
Omvangrijk ziekteverzuim hangt nauw samen met zowel verminderde gezondheid als slechtere leerprestaties. Het onderzoek (regio Amersfoort) evalueerde de implementatie van de interventie MAZL in het primair onderwijs.