Visusinstructeurs omarmen 20-20-2 leefstijlregel
Tijdens een bijeenkomst bij het NCJ wisselden de visusinstructeurs uit hoe ze met behulp van de 20-20-2 leefstijlregel het groeiende probleem van bijziendheid bij kinderen kunnen aanpakken.
Nieuws 21 maart 2014
De jeugdgezondheidszorg heeft een belangrijke rol bij de preventie en vroege signalering van pesten, én begeleiding, ondersteuning, (door)verwijzing en nazorg bij pesten. De JGZ-richtlijn pesten, die sinds kort gepubliceerd is op de NCJ-website, helpt om het probleem pesten structureel aan te pakken en ondersteunt de JGZ bij de uitvoering van haar preventieve taken.
Uit onderzoek blijkt dat een aanzienlijk deel van de kinderen soms of regelmatig gepest wordt én dat ouders en leerkrachten hiervan vaak niet op de hoogte zijn. De JGZ kan zowel tijdens contacten met kinderen en ouders als daarbuiten een belangrijke rol vervullen in de preventie, voorlichting en vroegsignalering, en begeleiding dan wel doorverwijzing bij pesten. Hiermee kunnen veel gezondheidsproblemen, zowel depressieve of emotionele problemen als lichamelijke klachten worden voorkomen. De JGZ-richtlijn Pesten vindt u hier op onze website.
De richtlijn is inhoudelijk geautoriseerd door de JGZ-beroepsverenigingen en randvoorwaardelijk geautoriseerd door ActiZ en PGV Nederland. Het is de taak van het NCJ de richtlijnen te publiceren, te verspreiden en JGZ-organisaties te ondersteunen bij de implementatie. JGZ-organisaties zijn zelf verantwoordelijk voor de invoering en borging van richtlijnen in de eigen organisatie.
Het NCJ bezig is met de ontwikkeling van een richtlijnwebsite om de JGZ-richtlijnen webbased te publiceren zodat JGZ-richtlijnen zowel vanaf een computer, een tablet en een smartphone te raadplegen zijn. De JGZ-richtlijn Pesten zal als één van de eerste op de richtlijnenwebsite geplaatst worden, waarna de andere richtlijnen zullen volgen.
Sinds 2012 biedt het NCJ ondersteuning aan JGZ-organisaties bij de implementatie van richtlijnen. Zo worden bij alle JGZ-richtlijnen verschillende implementatietoolkit materialen beschikbaar gesteld, zoals een PowerPoint, factsheet en een overzicht randvoorwaardelijke implicaties, die op de NCJ-website beschikbaar zijn.
Via de JGZ-academie kunnen JGZ-professionals zelfstandig e-learning modules volgen op een moment naar keuze. Er zijn al diverse richtlijn e-learning modules beschikbaar in de JGZ-academie. Dit jaar gaat het NCJ aan de slag met de ontwikkeling van e-learning modules bij de JGZ-richtlijnen ‘Pesten’ en ‘Seksuele ontwikkeling’. Veel JGZ organisaties maken al gebruik van de JGZ academie, via www.jgzacademie.nl.
Meer informatie over de JGZ-richtlijnen vindt u hier. Mocht u nog vragen hebben dan kunt u contact opnemen met Trudy Dunnink (tdunnink@ncj.nl), projectleider Kwaliteitsbevordering en projectleider Landelijke implementatie van richtlijnen in de JGZ.
Deze richtllijn is ontwikkeld met financiering van ZonMw.
Tijdens een bijeenkomst bij het NCJ wisselden de visusinstructeurs uit hoe ze met behulp van de 20-20-2 leefstijlregel het groeiende probleem van bijziendheid bij kinderen kunnen aanpakken.
Per 1 mei 2024 is het bestuursmodel gewijzigd naar een raad-van-toezicht-model met vijf leden. NCJ-directeur Igor Ivakic is vanaf dit moment directeur-bestuurder van het NCJ.
Omvangrijk ziekteverzuim hangt nauw samen met zowel verminderde gezondheid als slechtere leerprestaties. Het onderzoek (regio Amersfoort) evalueerde de implementatie van de interventie MAZL in het primair onderwijs.