Visusinstructeurs omarmen 20-20-2 leefstijlregel
Tijdens een bijeenkomst bij het NCJ wisselden de visusinstructeurs uit hoe ze met behulp van de 20-20-2 leefstijlregel het groeiende probleem van bijziendheid bij kinderen kunnen aanpakken.
Nieuws 19 juni 2017
Elk kind en elke jongere heeft het recht om op te groeien in een rookvrije omgeving. Daarom hebben JGZ-professionals, jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen, een gezamenlijk Standpunt geformuleerd voor tabaksontmoediging.
Lees het gezamenlijke standpunt >
Het is een gezamenlijk standpunt van AJN Jeugdartsen Nederland en V&VN Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland– vakgroep Jeugd en is specifiek voor de JGZ. Het komt voort uit de plannen en behoeften van de Taskforce Rookvrije Start, waaraan AJN en V&VN vakgroep Jeugd beiden deelnemen. Daarnaast sluit het aan op het standpunt tabaksontmoediging van de KNMG uit 2016 en de CBO richtlijn behandeling tabaksverslaving en stoppen met roken ondersteuning (2016), inclusief het addendum gedragsmatige en farmacotherapeutische stoppen met roken ondersteuning bij zwangere vrouwen (gereed circa september 2017). AJN en V&VN zijn naast de Taskforce Rookvrije Start ook partner in de Alliantie Nederland Rookvrij, een actief netwerk dat staat voor een Rookvrij Nederland en voor de Rookvrije Generatie. Het NCJ is ook een partner in de alliantie Nederland rookvrij.
Professionals slaan de handen ineen voor een rookvrije start, bekijk de video >
JGZ Preventieagenda
Gezondheid is één van de vier pijlers van de JGZ Preventieagenda. Blijf op de hoogte en meld je aan voor de nieuwsbrief Preventieagenda
Meer informatie
Tijdens een bijeenkomst bij het NCJ wisselden de visusinstructeurs uit hoe ze met behulp van de 20-20-2 leefstijlregel het groeiende probleem van bijziendheid bij kinderen kunnen aanpakken.
Per 1 mei 2024 is het bestuursmodel gewijzigd naar een raad-van-toezicht-model met vijf leden. NCJ-directeur Igor Ivakic is vanaf dit moment directeur-bestuurder van het NCJ.
Omvangrijk ziekteverzuim hangt nauw samen met zowel verminderde gezondheid als slechtere leerprestaties. Het onderzoek (regio Amersfoort) evalueerde de implementatie van de interventie MAZL in het primair onderwijs.