Visusinstructeurs omarmen 20-20-2 leefstijlregel
Tijdens een bijeenkomst bij het NCJ wisselden de visusinstructeurs uit hoe ze met behulp van de 20-20-2 leefstijlregel het groeiende probleem van bijziendheid bij kinderen kunnen aanpakken.
Nieuws 15 november 2017
In de JGZ zijn we ook verantwoordelijk voor het in beeld krijgen en houden van de gezondheid van statushouderskinderen. Dit levert specifieke vragen op. De handreiking biedt je handvatten voor een goede intake.
De handreiking is een product van het Kennisdelingsprogramma Gezondheid Statushouders en is ontwikkeld door GGD GHOR Nederland en Pharos. JGZ-professionals hebben waardevolle aanvullingen geleverd en ook het NCJ heeft een bijdrage geleverd in de koppeling met de JGZ.
Op het moment dat asielzoekerskinderen een status krijgen en in de gemeente komen wonen, is de reguliere JGZ verantwoordelijk voor de preventieve zorg aan deze kinderen. Deze kinderen behoeven vaak extra aandacht van de JGZ, onder andere door hun vlucht verleden. Daarom is het belangrijk deze kinderen snel en goed in beeld te hebben.
Ondersteuning voor JGZ-professionals
De handreiking intake ondersteunt je hierbij. Er wordt besproken waarom deze kinderen extra aandacht behoeven, waarmee je rekening moet houden in je werkzaamheden als JGZ-professional en met welke samenwerkingspartners je te maken hebt. Daarnaast vind je in de handreiking praktische tips en hyperlinks naar relevante achtergrondinformatie.
Overige materialen
De komende tijd zullen er vanuit het kennisdelingsprogramma ook andere materialen beschikbaar komen:
Tijdens een bijeenkomst bij het NCJ wisselden de visusinstructeurs uit hoe ze met behulp van de 20-20-2 leefstijlregel het groeiende probleem van bijziendheid bij kinderen kunnen aanpakken.
Per 1 mei 2024 is het bestuursmodel gewijzigd naar een raad-van-toezicht-model met vijf leden. NCJ-directeur Igor Ivakic is vanaf dit moment directeur-bestuurder van het NCJ.
Omvangrijk ziekteverzuim hangt nauw samen met zowel verminderde gezondheid als slechtere leerprestaties. Het onderzoek (regio Amersfoort) evalueerde de implementatie van de interventie MAZL in het primair onderwijs.