Visusinstructeurs omarmen 20-20-2 leefstijlregel
Tijdens een bijeenkomst bij het NCJ wisselden de visusinstructeurs uit hoe ze met behulp van de 20-20-2 leefstijlregel het groeiende probleem van bijziendheid bij kinderen kunnen aanpakken.
Nieuws 28 november 2018
Sinds september speelt de JGZ-sector fanatiek mee met het JGZ-richtlijnenspel. Professionals zijn enthousiast over het laagdrempelige en speelse concept. Met het spel kunnen professionals snel en simpel hun kennis over JGZ-richtlijnen borgen. Daarnaast verzamelt het NCJ alle feedback op vragen in het spel, om de informatie in richtlijnen aan te scherpen en verbeteren.
Het JGZ-richtlijnenspel is zeer positief ontvangen door ruim 4.000 spelers, van uitvoerend professionals tot zelfs onderzoekers en adviseurs. In de onderstaande infographic zijn de meest recente gebruikscijfers te zien.
De pilot van het spel loopt door tot het voorjaar van 2019 en wordt afgesloten met een evaluatie. Aanmelden voor het spel kan nog via www.redgrasp.com/jgz. Het NCJ verkent mogelijkheden om het spel door te ontwikkelen met bijvoorbeeld accreditatiepunten, een werkwijze om nieuwe vragen op te halen uit het veld en het geven van een structurele plaats van het spel bij de implementatie en borging van JGZ-richtlijnen.
Weet jij een leuke vraag voor in het JGZ-richtlijnenspel? Of wil je hiermee aan de slag met een collega? Neem dan contact op met Jan van den Brule.
Het JGZ-richtlijnenspel is een gezamenlijke pilot van het NCJ en Redgrasp. De pilot is opgezet middels subsidie van ZonMw.
Tijdens een bijeenkomst bij het NCJ wisselden de visusinstructeurs uit hoe ze met behulp van de 20-20-2 leefstijlregel het groeiende probleem van bijziendheid bij kinderen kunnen aanpakken.
Per 1 mei 2024 is het bestuursmodel gewijzigd naar een raad-van-toezicht-model met vijf leden. NCJ-directeur Igor Ivakic is vanaf dit moment directeur-bestuurder van het NCJ.
Omvangrijk ziekteverzuim hangt nauw samen met zowel verminderde gezondheid als slechtere leerprestaties. Het onderzoek (regio Amersfoort) evalueerde de implementatie van de interventie MAZL in het primair onderwijs.
"*" geeft vereiste velden aan