Visusinstructeurs omarmen 20-20-2 leefstijlregel
Tijdens een bijeenkomst bij het NCJ wisselden de visusinstructeurs uit hoe ze met behulp van de 20-20-2 leefstijlregel het groeiende probleem van bijziendheid bij kinderen kunnen aanpakken.
Nieuws 29 januari 2020
Er is een nieuwe e-learning beschikbaar in de JGZ-academie: Angst. Deze e-learning is gebaseerd op de JGZ Richtlijn Angst en ondersteunt de JGZ-professional bij voorlichting, preventie, signalering, ondersteuning en indien nodig toeleiden naar andere zorg bij.
Angst hoort bij een normale ontwikkeling. Het is een basisemotie en hoeft als zodanig geen psychisch probleem te zijn. Een angststoornis is daarentegen een van de meest voorkomende psychische problemen onder jeugdigen. De JGZ heeft een belangrijke rol in de signalering, ondersteuning en de toeleiding naar andere zorg. Daarvoor dient de JGZ-professional onderscheid te kunnen maken tussen normale angst, problematische angst of een angststoornis. De richtlijn is een leidraad voor JGZ-professionals om samen met de individuele jeugdige (en ouder) de juiste afwegingen te maken.
De e-learning Angst is verdeeld in een aantal onderdelen. Elk onderdeel behandelt een ander belangrijk onderwerp van JGZ Richtlijn Angst. Deze richtlijn is een leidraad om onderscheid te maken tussen verschillende vormen van angst, om zo samen met jeugdigen en ouders de juiste afweging te maken. In deze module doorloop je drie verschillende casussen waar de anamnese, interventie, begeleiding en samenwerking met andere partijen goed worden toegelicht. De e-learning sluit je af met een toets. Accreditatie is aangevraagd. Lees voor het maken van de e-learning eerst de richtlijn.
Bekijk de e-learning Angst in de JGZ Academie >
Tijdens een bijeenkomst bij het NCJ wisselden de visusinstructeurs uit hoe ze met behulp van de 20-20-2 leefstijlregel het groeiende probleem van bijziendheid bij kinderen kunnen aanpakken.
Per 1 mei 2024 is het bestuursmodel gewijzigd naar een raad-van-toezicht-model met vijf leden. NCJ-directeur Igor Ivakic is vanaf dit moment directeur-bestuurder van het NCJ.
Omvangrijk ziekteverzuim hangt nauw samen met zowel verminderde gezondheid als slechtere leerprestaties. Het onderzoek (regio Amersfoort) evalueerde de implementatie van de interventie MAZL in het primair onderwijs.
"*" geeft vereiste velden aan