Elk kind heeft gezonde stress nodig om zich te kunnen ontwikkelen. Chronische stress tijdens het opgroeien (Early Life Stress) kan echter grote negatieve gevolgen hebben voor de lichamelijke en psychische gezondheid gedurende het hele leven, het gedrag en het leervermogen. Leren omgaan met gezonde stress beschermt ons hiertegen. Daarom is het belangrijk dat je jouw kennis over gezonde stress en Early Life Stress vergroot en leert hoe je in de praktijk hierover in gesprek kunt gaan en kunt adviseren. We helpen je op weg met het artikel ‘Stress bij kinderen: zo houden we het gezond’. Ook laten we zien wat jij de komende tijd kan doen om jouw kennis over dit onderwerp te vergroten.
In het themanummer ‘Nare jeugdervaringen’ van het VKJP-tijdschrift Kinder- & Jeugdpsychotherapie (verschijningsdatum 2 september 2021) staat het artikel ‘Stress bij kinderen: zo houden we het gezond’. In dit artikel wordt vanuit een biologisch perspectief beschreven hoe chronische stress tijdens het opgroeien de gezondheid negatief beïnvloedt en wat je kan doen om dit te voorkomen. Het artikel is een samenvatting van het eerder verschenen literatuuronderzoek ‘Stress bij kinderen: hoe houden we het gezond?’. Het artikel bevat nieuwe praktijkvoorbeelden en praktische tips.
LEES HET ARTIKEL
BEKIJK HET LITERATUURONDERZOEK
Incompany: Workshop Early Life Stress
Tijdens de workshop Early Life Stress ga je op een interactieve manier met de theorie uit het literatuuronderzoek ‘Stress bij kinderen: hoe houden we het gezond?’ aan de slag. Praktijkvragen en verdiepende vragen worden beantwoord en je leert hoe je de essentie van Early Life Stress kunt uitdragen naar ouders en (regionale) samenwerkingspartners.
MEER INFORMATIE
DIRECT AANMELDEN
Studiedag Veerkracht & Weerbaarheid
Het NCJ levert een bijdrage aan een studiedag over veerkracht en weerbaarheid op dinsdag 23 november. Het NCJ trapt deze studiedag af door veerkracht en weerbaarheid vanuit het concept Early Life Stress en het Allostatische Belasting Model te benaderen.
BEKIJK HET PROGRAMMA EN MELD JE AAN