Blog 6 augustus 2024

Blog: ‘Elk kind heeft recht op onderwijs!’

Voor leerlingen die kampen met ziekte, gaat het onderwijs niet altijd vanzelf. Zo kan het zijn dat zij door hun aandoening kampen met wisselende belastbaarheid en daardoor verzuimen, of dat er medisch handelen nodig is op school. Marina van Egdom, AIOS Maatschappij en Gezondheid 1e fase, profiel JGZ, is ouder van zo’n kind. Haar persoonlijke ervaring heeft ertoe geleid dat ze, voor haar stage bij het NCJ, deelnam aan het onderzoek naar de doorontwikkeling van de interventie MAZL.

Een zoektocht naar passend onderwijs

Artikel 28 van het Kinderrechtenverdrag stelt dat ieder kind recht heeft op onderwijs. Dit geldt ook voor kinderen met een chronische aandoening (mentaal en/of somatisch), kinderen die aanpassingen en maatwerk nodig hebben en kinderen die vaak verzuimen of zelfs thuis zitten. Kinderen waarvoor iets extra’s nodig is.

Ik, Marina van Egdom, stagiaire bij het NCJ, ben een ouder van zo’n kind. Binnen mijn gezin zijn al verschillende hobbels genomen; een schoolwissel voor mijn zoon, omdat het onderwijs niet aansloot en afspraken over medisch handelen op school voor mijn dochter, die een chronische aandoening heeft. Elke schoolperiode kent zijn uitdagingen en vraagt opnieuw de nodige aanpassingen en aandacht. Mijn persoonlijke ervaring heeft ertoe geleid dat ik op zoek ging naar hoe ik me kan inzetten voor kinderen waarbij deelname aan het onderwijs niet vanzelf gaat, doordat zij ziek zijn. Dit was reden voor mij om naast mijn werk als jeugdarts, ook in te zetten als bestuurslid van de Stichting Zorgeloos naar school. Deze stichting zet zich in voor leerlingen met een chronische aandoening binnen het reguliere onderwijs.

Doorontwikkeling MAZL: stappenplan verrijkt

Tijdens mijn MG-stage (onderdeel van de 1e fase opleiding tot arts M+G, profiel JGZ) bij het NCJ mocht ik mij verder inzetten voor zieke leerlingen en heb ik meegewerkt aan het onderzoek rondom de doorontwikkeling van MAZL (Meer Aandacht voor de Ziekgemelde Leerling).

In de nieuwe werkwijze van MAZL kan het verzuimgesprek bij de JGZ ook door een andere discipline dan de jeugdarts gedaan worden, zoals bijvoorbeeld een jeugdverpleegkundige. Aan het MAZL stappenplan zijn extra stappen toegevoegd, zoals een telefonisch contact met ouders en een multidisciplinair overleg, waarin alle leerlingen besproken worden binnen een JGZ team.

Bevlogen pilot

Deze nieuwe werkwijze is in een pilot getest door JGZ Almere. Mooi om te zien hoe de JGZ-collega’s daar dit met bevlogenheid hebben opgepakt en hoe, na aanvankelijke weerstand, gaandeweg de voordelen van deze aanpak zichtbaar werden. De opkomst werd beter en ouders en leerling wisten beter wat het doel was van het gesprek. Het multidisciplinair overleg bleek een mooie manier te zijn om kennis en ervaringen te delen en te leren van elkaar.

Wat mij persoonlijk bijbleef is hoe belangrijk het is om, ondanks de weerstand die ik zelf ook soms voel bij vernieuwingen, toch nieuwe dingen te proberen. Door dit goed te monitoren en bij te schaven kan ons werk écht effectiever worden. Wat mij ook opviel is hoe belangrijk het is dat we als JGZ goed samenwerken met de scholen en zichtbaar zijn. Ik realiseerde me hoe belangrijk het is om steeds actief de samenwerking te (blijven) opzoeken. Een les die ik meeneem naar mijn stage binnenkort op het VO.

De resultaten van deze pilot zullen binnenkort worden gepubliceerd en komend schooljaar wordt MAZL verder doorontwikkeld bij een aantal andere JGZ organisaties.

Recht op onderwijs: kansen voor de JGZ!

De jeugdgezondheidszorg staat voor ontwikkelkansen voor elk kind, ook voor de kinderen die ziek zijn en voor wie aanpassing nodig is. Het is onze taak om naast deze kinderen te staan, buiten de kaders te denken, met creatieve oplossingen te komen en met scholen in gesprek te gaan hoe om te gaan met ziekgemelde leerlingen. We moeten zichtbaar zijn voor ouders, leerlingen en scholen, zodat elk kind de juiste zorg ontvangt en het onderwijs krijgt waar het recht op heeft!

Over de auteur

Marina van Egdom is AIOS Maatschappij en Gezondheid 1e fase, profiel JGZ en heeft haar MG-stage gedaan bij het NCJ. Zij is nu werkzaam als jeugdarts in opleiding bij GGD Regio Utrecht. Daarnaast is zij bestuurslid bij de stichting Zorgeloos naar School.

Meer weten?

Marina van Egdom

Stagiaire

Lees meer over Marina van Egdom

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Welkom op onze nieuwe website!

Heb je een gebruikersaccount? Dan ontvang je van ons een mail om je account opnieuw te activeren.