Kennisgedreven JGZ-praktijk

Een kennisgedreven JGZ-praktijk gaat over wendbaarheid en de moed om de toekomst dichterbij te halen. Het NCJ zet daarom in op de brede en diepe worteling van een Evidence Based Practice mindset in het domein van jeugdgezondheid, het bouwen aan een sterke en structurele verbinding tussen onderzoek, beleid en praktijk en slim omgaan met data om zo landelijk inzicht te kunnen bieden op individueel en collectief niveau. Hoe combineer jij kennis uit de wetenschap, praktijk en ervaringen?

Als JGZ kun jij ook bijdragen aan onderzoek, bijvoorbeeld door:

De EBP-mindset: jouw JGZ- vakmanschap

Het begrip ‘evidence-based-practice’ is breder dan de vertaling: een praktijk die gebaseerd is op bewijs. Het gaat juist om de combinatie van bewijs met de ervaring van de professional en de unieke situatie van kind en gezin. Ook ‘evidence’ biedt dus ruimte voor maatwerk. De EPB-mindset combineert drie vormen van kennis:

  1. Onderzoekskennis: kennis uit wetenschappelijk onderzoek.
  2. Praktijkervaring: opleiding, praktijkkennis en ervaring van professionals.
  3. Burgerperspectief: vragen, voorkeuren en ervaringen van kinderen, jongeren en ouders.

Video ‘Alles is EBP’

In deze video van 8 minuten legt NCJ-onderzoeker Merian Bouwmeester uit wat Evidence Based Practice (EBP) is.

Werken vanuit deze mindset is ook op organisatieniveau van belang: het positioneert de JGZ-organisatie krachtiger als preventiepartner en maakt het aantrekkelijker om voor te werken. Onderzoek wijst verder uit dat in organisaties waar meer aan onderzoek wordt meegewerkt, als gevolg van de EBP-mindset vaker conform richtlijnen wordt gewerkt, wachttijden korter worden en kosten lager.

Zo werk je EBP

Meer weten?

Merian Bouwmeester

onderzoeker, adviseur

Lees meer over Merian Bouwmeester

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Welkom op onze nieuwe website!

Heb je een gebruikersaccount? Dan ontvang je van ons een mail om je account opnieuw te activeren.