Dit filmpje kan gebruikt worden om ouders te betrekken bij het onderzoek en dient voor de professionals als audiovisuele ondersteuning bij de beschreven instructie.
Het is belangrijk dat je kind leert om in balans te blijven en sterke spieren in de romp en benen heeft. Naarmate je kind groeit, worden de bewegingen namelijk complexer en moet het hele lichaam goed samenwerken. Oefenen en nieuwe dingen proberen helpen je kind sterker en soepeler te worden. Variatie in activiteiten is essentieel, zoals klimmen, klauteren, traplopen en springen zoals een kikker. Samen opruimen, waarbij jullie samen speelgoed van de grond oprapen, kan ook beweging stimuleren. Dit kan het zelfvertrouwen van je kind vergroten.
Instructies voor professionals | |
Achtergronden | |
Ontwikkelingsveld | Grove motoriek en adaptatie. |
Neurologisch aspect | Coördinatie, evenwicht, spierbeheersing en spierkracht zijn zo ver ontwikkeld dat het kind in hurkzit iets kan oprapen zonder daarbij zijn evenwicht te verliezen en vanuit hurkzit weer tot stand kan komen zonder daarbij voorwerpen of zijn eigen lichaam als steun te gebruiken. |
Psychologisch aspect | Bij het onderzoek van kenmerken waarbij het kind de schoot van de ouder moet verlaten, speelt de hechting een rol. |
Onderzoekleeftijd | Referentiewaarden (percentage dat het kenmerk positief scoort) |
23 maanden | 97,5 % |
24 maanden | 98,1 % |
Onderzoekmethode | |
Uitgangspositie kind | Het kind staat of zit op de grond. |
Uitvoering onderzoek | De onderzoeker legt vóór het kind een blokje, een bal of ander klein speelgoed op de grond en vraagt: “Wil jij dat oprapen en aan mij / mama geven?”. De onderzoeker blijft zelf rechtop staan, zodat het kind overeind moet komen om het speeltje te overhandigen. |
Observatie | De onderzoeker observeert de wijze waarop het kind het speeltje opraapt, waarbij essentieel is dat het kind vanuit de uitgangspositie via hurkzit tot stand komt zonder steun van de handen (zie figuur 70a en 70b). |
Beoordeling | |
Positief | Het kind komt zonder hulp en zonder zich ergens aan op te trekken tot staan. De meeste kinderen zullen tot staan komen via de hurkzithouding. |
Negatief | Het kind komt niet tot staan of
het kind komt tot staan met steun van de handen, hetzij door zich vast te grijpen of op te trekken aan een voorwerp, hetzij door zijn eigen lichaam als steunpunt te gebruiken (‘via de benen omhoog klimmen’) of het kind bukt |
Registratie | + Bij positieve respons. - Bij negatieve respons. Onder ‘opmerkingen’ registreren op grond waarvan de respons negatief werd beoordeeld. |
Discipline | Alle disciplines mogen dit kenmerk uitvoeren. |
Informatie over overleg / consultatie | Indien de DA of de JV het kenmerk uitvoert volgt bij een negatieve score of bij twijfel (kind bukt en houdt benen (vrijwel) gestrekt), altijd overleg met VS/JA. Bij alarmsymptoom op korte termijn consultatie van de VS/JA. |
Advies | Adviseer ouders om de grof-motorische ontwikkeling te stimuleren en ga daarbij in op het stimuleren van de kracht van de bovenbenen. |
Alarmsymptoom |
|
Heb je een gebruikersaccount? Dan ontvang je van ons een mail om je account opnieuw te activeren.